Co bych měl/a jako pacient/ka vědět o prevenci kardiovaskulárních onemocnění?

 4 min.  |   16. 12. 2022  |   Garant: Michal Vrablík


Zpracováno na základě dokumentu Doporučené postupy ESC v klinické praxi: Prevence kardiovaskulárních onemocnění: Co jako pacient potřebuji vědět? Více informací na www.healthy-heart.org, webovém portále kapitolyozdravi.cz nebo u vašeho ošetřujícího lékaře.

Celý dokument ke stažení zde

Jaké informace se dozvím?

  • jaké mohu mít riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění (KVO)
  • praktické informace, jak onemocněním předcházet a jak lze upravit životosprávu
  • které léky jsou vhodné a jakých léčebných cílových hodnot dosahovat

Co mohu v rámci prevence kardiovaskulárních onemocnění udělat hned?

  • přestat kouřit
  • změnit dosavadní životní styl
  • redukovat tělesnou hmotnost

Které rizikové faktory kardiovaskulárních onemocnění neovlivním?

  • věk (s přibývajícími lety se riziko KVO zvyšuje)
  • pohlaví (rizikovější jsou muži)
  • dědičnost v rodině

Zeptejte se svého ošetřujícího lékaře:

  • jaké máte riziko rozvoje srdečního infarktu (IM), cévní mozkové příhody (CMP), ischemické choroby srdeční (ICHS), ischemické choroby dolních končetin (ICHDK)
  • jaké možnosti léčby se vám nabízejí
  • které léky jsou vzhledem k vašemu zdravotnímu stavu vhodné
  • jak přínosná pro vás léčba může být
  • jaké zdravotní komplikace nastanou v případě, že se odmítnete léčit

Tipy jak předcházet kardiovaskulárním onemocněním 

1. Vypočítejte si pravděpodobnost KVO

  • nechte si od svého ošetřujícího lékaře stanovit riziko srdečně-cévní příhody dle nejnovějších skórovacích tabulek SCORE2 
  • vypočítá se v závislosti na pohlaví, věku, hodnotách krevního tlaku, hladině non-HDL cholesterolu a údaje o tom, zda kouříte, či nikoliv

Jak zjistit své kardiovaskulární riziko

2. Buďte aktivní během dne 

  • snažte se denně nachodit alespoň 10 000 kroků
  • 20–40 minut střední tělesné aktivity denně nebo 150 minut intenzivnějšího cvičení za týden jsou pro dospělého člověka dostačující
  • pamatujte, že jakýkoliv pohyb se počítá

Pravidla cvičení

3. Zaměřte se na zdravý jídelníček

  • soustřeďte se na kvalitní a čerstvé suroviny
  • konzumujte více rostlinných potravin, celozrnných výrobků, zeleniny, ovoce a luštěnin
  • omezte solení, zpracované výrobky a fast food
  • udržujte si optimální tělesnou hmotnost
  • omezte konzumaci alkoholu

Vše, co o zdravé životosprávě potřebujete vědět

4. Užívejte předepsané léky

  • lékařem předepsaná medikace má své opodstatnění a předchází pozdějším komplikacím
  • dodržujte pravidelnost i dávkování
  • v žádném případě si sami léky nevysazujte ani si medikaci neupravujte

Desatero adherence

5. Pokud se léčíte s vysokým krevním tlakem

  • pokud je vám 70 a více let a užíváte léky na vysoký krevní tlak, je vaše terapeutická cílová hodnota horního (systolického) tlaku 120–130 mm Hg
  • u všech pacientů na farmakologické léčbě je doporučována cílová hodnota dolního (diastolického) tlaku< 80 mm Hg
  • u většiny osob je doporučována kombinace dvou léčiv (antihypertenziv)

Zaznamenejte hodnoty svého krevního tlaku a sledujte jejich vývoj

6. Pokud se léčíte s cukrovkou 2. typu

  • je stěžejní udržovat hladiny glykovaného hemoglobinu (HbA1c) < 7 %
  • nejvhodnější terapii antidiabetiky navrhne váš lékař v návaznosti na váš aktuální stav a přidružená onemocnění

Zaznamenejte své hodnoty glykémie a sledujte je v čase

7. Pokud potřebujete snížit hladiny cholesterolu v krvi

  • cílíme na snižování tzv. zlého cholesterolu (cholesterol lipoproteinů o nízké hustotě, low-density lipoprotein cholesterol, LDL-C)
  • statiny zůstávají lékem první volby
  • pokud není dosahováno požadovaných cílových hodnot, je vhodná kombinace s nestatinovým hypolipidemikem
  • < 1,8 mmol/l u osob s vysokým rizikem
  • < 1,4 mmol/l u osob s nízkým rizikem

Více o tom, jak snížit hladinu cholesterolu v krvi

Bc. Karolína Vašků

Související články

Módní diety: Keto a spol.

 8 min.  |   5. 9. 2023  |   Věra Boháčová
Jako na každém výživovém trendu můžeme i v případě nízkosacharidových a ketogenních diet najít jistá pozitiva. Ale mají také řadu úskalí a na ta je dobré myslet.
Rozhodně zpozorněte a neberte věci na lehkou váhu. Podstatné je, že vždy se dá něco dělat.
Nekontrolovaný vysoký krevní tlak se často označuje jako tichý zabiják, víte proč?
Jaká jsou dietní doporučení při dyslipidemiích?

Co pro sebe můžete udělat sami

 3 min.  |   10. 2. 2020  |   Renata Cífková
Jaký dopad hypertenze na vaše zdraví bude mít, máte do značné míry ve svých rukou.

Zdravé grilování?

 6 min.  |   14. 6. 2022  |   Věra Boháčová
Grilovat se dá i v případě vyššího cholesterolu, vyššího tlaku i cukrovky, důležitý je výběr masa i ostatních příloh.

Onemocnění ledvin často souvisí s hypertenzí a diabetem

 8 min.  |   1. 9. 2023  |   redakce
Chronické onemocnění ledvin postihuje každého desátého jedince v České republice. Nebolí, tudíž o něm velká část lidí vůbec neví.

Vliv CHOPN na zdraví srdce a cév

 5 min.  |   16. 10. 2023  |   Norbert Pauk
CHOPN bohužel nelze vyléčit. Současné léky ale dovedou zpomalit postup nemoci, zmírnit potíže pacientů a zlepšit kvalitu jejich života.
S nástupem menopauzy může být spojena celá řada tělesných a psychických potíží, první se mohou projevit i několik let před poslední menstruací.

Jak zjistit své kardiovaskulární riziko

 1 min.  |   8. 2. 2023  |   redakce
Znát své celkové riziko rozvoje srdečně-cévního onemocnění je důležité pro udržení dobrého zdravotního stavu a kvality vašeho života.

Nastavení cookies

Na našem webu používáme cookies.

Některé z nich jsou k fungování stránek nezbytné, ale o těch ostatních můžete rozhodnout sami.