Za zvýšenou hladinu cholesterolu se považuje jakákoli hodnota nad stanoveným optimem. To určujeme ve vztahu k celkovému cévnímu riziku. Osoba se zvýšeným rizikem si „může dovolit“ jen nižší hladinu než člověk, jehož riziko je zatím nízké. Porovnejte si svou hladinu LDL-cholesterolu s optimálními hladinami (viz tabulka). Máte více? Pak by bylo dobré se soustředit na následující doporučení:

1. Dieta

Základem diety ke snížení hladin cholesterolu je omezení konzumace tuků živočišného původu (zejména tučné mléčné výrobky, máslo, sádlo, tučné maso, uzeniny).

2. Pohyb

Není nutné trhat sportovní rekordy, ale zařadit nějakou formu pohybu do svého denního programu – počítá se třeba i částečně pěší cesta do/z práce, důležitá je pravidelnost. Navíc, pravidelný pohyb pomáhá bojovat proti nadváze a obezitě a celkově zvyšuje odolnost srdečně-cévního systému.

3. Léky a potraviny

Doporučí-li vám to lékař, užívejte současně s dodržováním zásad zdravého životního stylu i léky na snížení cholesterolu. Existují i doplňky stravy, které napomáhají poklesu cholesterolu (např. potraviny obohacené o rostlinné steroly). Vyberte ale vždy jen takové, u nichž bylo prokázáno, že opravdu snižují hladinu cholesterolu (v tom vám poradí váš lékař).

Pokud se vám podaří shodit alespoň část přebytečných kilogramů a upravit svůj jídelníček, můžete si být jisti, že jste se v cestě za snížením hladiny cholesterolu vydali správným směrem!