Krevní tlak v průběhu dne kolísá – jeho hodnoty závisejí na řadě faktorů: na tom, jak se zrovna cítíme po fyzické i psychické stránce, kolik vypijeme tekutin, ale i na změnách počasí. Dnes už je docela běžné měřit si krevní tlak doma – obchody nabízejí velký výběr tlakoměrů (tonometrů). Nejste-li si jisti, který vybrat, pomůže vám například databáze prověřených (validovaných) tlakoměrů na www.dableducational.org. Vybírejte přístroj, jehož manžeta se přikládá na paži, nikoli na zápěstí, neboť tzv. pažní tonometry jsou daleko přesnější.

Jak často?

  • Pro měření krevního tlaku rozhodně neplatí, že čím častěji, tím lépe. Na začátku je ideální měření dvakrát denně, a to ráno a večer, vždy dvakrát po sobě v intervalech dvou nebo tří minut. Dlouhodobě pak stačí měření jednou až dvakrát týdně.
  • Jste-li objednáni k lékaři, sledujte tlak zhruba sedm dní před ní a měřte se vždy ráno a večer – před užíváním léků a před jídlem. Mimo toto období obvykle postačuje měřit krevní tlak jednou nebo dvakrát týdně. Průměrné hodnoty krevního tlaku v domácím prostředí by měly být nižší než 135/85 mm Hg.
  • Naměřené hodnoty si zapisujte a zaznamenejte i mimořádné okolnosti (například aktuální zdravotní potíže, nadměrný stres, náhlou změnu počasí apod.).

Co je to monitorování krevního tlaku?

Lékař vám může také nabídnout ambulantní monitorování krevního tlaku (které se nesprávně označuje také jako „tlakový Holter“). Při takové monitoraci má pacient přístroj na měření krevního tlaku upevněný na sobě po delší časové období, obvykle 24 hodin. Získává se tak zpravidla 50 až 70 hodnot, které odrážejí běžnou aktivitu nemocného, většinou během jednoho 24hodinového cyklu. To mimo jiné umožňuje zhodnotit, zda se dostavuje fyziologický pokles krevního tlaku v nočních hodinách. Je třeba počítat s tím, že pro pacienta takové vyšetření představuje určitý diskomfort, nafukování manžety může budit pozornost okolí, případně může v noci pacienta probouzet.

A jak jste na tom vy?

Stáhněte si přehlednou tabulku k zaznamenávání hodnot krevního tlaku, a nebo si zaznamenávejte své hodnoty přímo na Kapitolách o zdraví. Online nástroj pro záznam tlaku najdete zde.