Hlavní příčinou cukrovky je neschopnost organismu produkovat nebo efektivně využívat životně důležitý hormon inzulin, který je zodpovědný za přeměnu stravy v energii. Základní úlohou inzulinu je pak „vychytávat“ z krve cukr, který je hlavním zdrojem energie pro organismus, a předávat ho životně důležitým orgánům a tkáním.

Cukrovka, zejména 2. typu, je často označována jako civilizační onemocnění, jehož vznik zásadně ovlivňuje náš způsob života. Ve většině případů k jejímu vzniku přispívá stres, nadměrný příjem energie, nevhodné složení potravy a nedostatek pohybu, což jsou i faktory, které také velmi často vedou k obezitě. Pouze asi u osm procent diabetiků se onemocnění rozvine na základě vrozených genetických dispozic nebo nějaké druhotné příčiny. Nevhodný životní styl však může uspíšit vznik diabetu a komplikovat průběh onemocnění.

Na vzniku cukrovky se podílí více příčin. Skutečnost, že vy onemocníte, ale váš soused ne, je výsledkem kombinace vlivů jak genetických, tak vlivu životního stylu. Zatímco o těch genetických nerozhodujeme, o změnu své životosprávy se pokusit určitě můžeme. Každý z nás může být jedním z těch, které toto onemocnění postihne, nebo jej již má, ale neví o tom. Proto je důležité znát rizikové faktory a nezanedbávat preventivní lékařské prohlídky.

Rizikové faktory pro cukrovku 1. typu

Zhruba deset procent lidí s cukrovkou má tzv. diabetes 1. typu. Značnou roli zde hrají genetické predispozice – trpí-li cukrovkou rodiče nebo sourozenci, zvyšuje se riziko diabetu 1. typu i u vás. Jak tomuto typu cukrovky předcházet, zatím bohužel není známo.

Nejčastější rizikové faktory cukrovky 2. typu:

  • vysoký BMI (index tělesné hmotnosti) nebo nadváha, obzvláště v případě, kdy je většina tuku uložena v oblasti břicha – nadváhu má až 90 % pacientů s cukrovkou 2. typu,
  • vysoký krevní tlak – TK nad 140/90 mmHg,
  • vysoký cholesterol nebo jiné tuky v krvi,
  • výskyt cukrovky v rodině,
  • prediabetes,
  • syndrom polycystických vaječníků,
  • některé léky.

Snižte své riziko

Prevence cukrovky 1. typu zatím neexistuje, avšak cukrovce 2. typu lze zabránit nebo alespoň její nástup oddálit. K základním preventivním opatřením patří zdravá výživa bohatá na vitaminy, vlákninu, s minimem tuku a nižší energetickou hodnotou. Právě strava je nejdůležitější součástí změny životního stylu, ale neméně důležitá je i pravidelná fyzická aktivita. Buďte si jisti, že i malé změny mohou mít velký vliv a pomohou udělat první kroky ke snížení rizika cukrovky. Které kroky to tedy jsou?

  1. Změňte svůj jídelníček: Vyřaďte sladkosti a sladké nápoje a omezte množství příloh a pečiva. Plánujte svůj jídelníček založený na větším množství zeleniny, rostlinných bílkovin, celozrnných potravin, libového masa, ryb, luštěnin a ořechů. Příznivá může být i tzv. středomořská strava, která je navíc i prevencí srdečních chorob. Vzorové jídelníčky najdete zde.
  2. Zvyšte svou fyzickou aktivitu: Začněte zkracováním času stráveného sezením tak, že jej každých minimálně 30 minut přerušíte. Hlavním cílem by mělo být minimálně 150 minut fyzických aktivit týdně – nebaví-li vás třeba jogging nebo jízda na kole, stačí denní procházky svižnější chůzí. Postupně se dopracujte k půl hodině fyzické aktivity denně. Jak na pohybové aktivity - čtete zde.
  3. Máte-li nadváhu, snažte se zhubnout: Již trvalá ztráta pouhých 5 % tělesné váhy může oddálit nebo zabránit rozvoji diabetu 2. typu. Nejlépe s pomocí odborníků si vytvořte plán a pečlivě jej dodržujte, i když nevidíte výsledky ihned. Každý kilogram dolů s postupným trvalým úbytkem na váze je výborný výsledek.
  4. Nechte se motivovat: Nemusíte v tom být přece sami – poraďte se s odborníky o dostupné pomoci ve vašem okolí a nebojte se požádat o podporu svoji rodinu a přátele. Začněte změnou pouze jedné věci, zkoušet měnit příliš mnoho věcí najednou může být ohromující, ale je méně pravděpodobné, že vám to vydrží. Stanovte si realistické a proveditelné cíle. V průběhu času se jakákoli změna, kterou provedete, stane součástí vaší každodenní rutiny. 
  5. V neposlední řadě nezapomínejte na pravidelné preventivní prohlídky u svého praktického lékaře, jejichž součástí je i kontrola krve k zachycení počínající cukrovky.