Průběh vašeho setkání s lékařem se bude samozřejmě odvíjet podle toho, zda se jedná o pravidelnou kontrolu, plánované vyšetření, akutní konzultaci nebo cokoliv dalšího, co je nutné probrat. Měl by to ale opravdu být dvoustranný rozhovor (tzn. hovoří lékař a mluvíte i vy jako ten, kdo nejlépe ví, jak mu je). Lékař by Vám měl klást srozumitelné otázky, dát Vám prostor pro vyjádření Vašich pocitů a ujistit se, že všemu, co Vám řekl, rozumíte. Jak by to tedy mělo vypadat, když už jste v ordinaci?

  • Připravený pacient ví, co chce probrat. To znamená, promyslete si dopředu, co chcete lékaři sdělit a jak své potíže stručně popsat. Když si totiž budete „rovnat myšlenky“ až nahlas před lékařem, bude to zdlouhavé nebo překotné, chaotické a lékař Vás nejspíš nenechá vše domluvit.

  • Připravený pacient ví, které léky a v jakém rozpisu bere. Vybavit si oválnou tabletku ve žluté krabičce nestačí. Pokud máte léků víc a některé teprve krátce, nemusí být snadné si to vše pamatovat. Podívejte se do karty pacienta zde na webu, kde si můžete soupis léků připravit a jednoduše stáhnout do PDF a odeslat na mail nebo před návštěvou lékaře vytisknout.

  • Připravený pacient ví, že je v pořádku mít s sebou připravené otázky na papíře (nebo v mobilu, ale zkrátka napsané). Vzpomenout si na všechno přímo na židli v ordinaci, to je nejisté. Tam jste nuceni přemýšlet o tom, co si říkáte a plánujete v rozhovoru s lékařem, a ne si vybavovat otázky z domova.

  • Připravený pacient umí zformulovat takovou otázku, aby mu následná odpověď objasnila jeho stav, léčbu a vše další, co je pro něj důležité. Určitě se dozvíte všechny podstatné informace, když budete klást konkrétní otázky typu: S tím omezením soli mám největší problém, pane doktore, co by mi to mohlo ulehčit? Stalo se mi, že jsem lék zapomněl vzít, jak se tomu příště vyhnout? Mohli bychom si prosím znovu připomenout, jak mé léky v těle fungují? Jaký je plán další léčby, pane doktore? Co bych ještě mohl zkusit pro zlepšení?

  • Připravený pacient také ví, že nejlépe si informace zapamatuje, když je řekne on sám a nahlas (většina z nás se takto učila do školy – opakovali jsme si nahlas, a tak to funguje i mimo školní lavice: jakmile jsme schopni věc sami nahlas zformulovat, máme velkou šanci, že si ji dobře zapamatujeme). Někteří lékaři Vás k takovému shrnutí důležitých bodů vyzvou sami, ale pokud ne, můžete si klíčové informace (= na co určitě nemáte zapomenout) na závěr vaší návštěvy u lékaře shrnout nahlas sami i bez vyzvání. Lékaři to znají a vědí, že to funguje.

  • Připravený pacient ví, že jedná-li se o náročnější situaci, je v pořádku a je vhodné vzít s sebou blízkou osobu. Víc hlav si více odnese – i to je věc, kterou lékaři ve vážných chvílích podporují.

Vaše připravenost je zkrátka v tom, že chcete s lékařem vést skutečný rozhovor, že se chcete ptát a diskutovat a že díky našim radám již víte, jak na to. Kvalitní příprava může udělat z návštěvy lékaře dialog pro vaše zdraví.