Vedle vyváženého stravování hraje nedílnou roli i fyzická aktivita, jejíž důležitost se ukazuje zejména v posledních letech. Pro prevenci a kontrolu chorob, k nimž patří i deprese, se doporučuje u dospělého alespoň 2,5 hodiny středně intenzivního aerobního cvičení, např. rychlé chůze a posilování svalů během týdne. Podle průzkumů ale zhruba třetina české populace nemá žádnou fyzickou aktivitu a polovina jen v nízké míře, a to navzdory tomu, že fyzická aktivita může mít antidepresivní účinky především u pacientů, kde se deprese přidružuje např. ke kardiovaskulárním onemocněním.

Jednou z hypotéz je to, že ocitne-li se ve stresové situaci zdravý člověk, věnuje se volnočasové aktivitě, jako je např. sport, zatímco lidé trpící depresivními syndromy sáhnou nejčastěji po léku na uklidnění nebo po alkoholu či jiné návykové látce. Přitom je dokázáno, že pravidelné aerobní cvičení, jako je běh, jízda na kole nebo chůze, v zimě běžky, má také výrazný vliv na to, jak se člověk cítí. Pokud se tedy cítíte na dně nebo jste přetíženi, jděte se na chvíli projít nebo si zaběhat. Budete překvapeni, jak tento jednoduchý postup pomůže uvolnit stres a úzkost a pozvednout vašeho ducha. K fyzickým aktivitám pomáhajícím zvládat depresi patří běh, jóga a tanec. Pozitivní roli může mít např. hudba, relaxační koupel, masáž a aromaterapie.

K potravinám, které jsou prospěšné pro zdraví a mohou pozitivně ovlivnit i náladu, patří:

  • jídla bohatá na omega-3 nenasycené mastné kyseliny, zejména ryby
  • ovoce, zelenina, zejména avokádo
  • ořechy, především kešu a vlašské, semínka, chia semínka
  • cereálie
  • ústřice.

Důležité je pravidelné stravování, dodržování pitného režimu během dne a omezení sladkostí a sladkých nápojů. Vedle správného stravování a dostatku pravidelného pohybu je třeba dbát i na několik dalších zásad:

  • pravidelnost a rytmus v denních činnostech
  • pravidelné ranní vstávání s krátkým cvičením
  • klidné rodinné rituály, jako je společné stolování nebo výlety, společenské aktivity
  • láskyplné vztahy v rodině
  • dostatek přátel
  • dobré vztahy na pracovišti
  • plánování aktivit
  • dostatek příjemných zážitků, čas na koníčky a zájmy a kulturu
  • pravidelný odpočinek
  • pravidelný spánek
  • omezení alkoholu, vyvarování se kouření.