Osteoporóza je onemocnění, které, zjednodušeně řečeno, vede k oslabení kostí v těle – ty jsou pak náchylnější ke zlomeninám. Osteoporóza se typicky rozvíjí u žen po přechodu, ale ve vyšším věku postihuje i muže. Její záludností je, že nemá žádné příznaky, a pokud není odhalena včas, projeví se až zlomeninou. Osteoporózu lze do velké míry chápat jako jednu z daní za současnou lidskou dlouhověkost, dobrou zprávou ale je, že některé rizikové faktory osteoporózy lze ovlivnit a zlomeninám lze předejít. Vše začíná u zdravějšího životního stylu. 

Kost je živá tkáň s vlastním krevním a nervovým zásobením; skládá se z organických složek (kolagenu a nekolagenních bílkovin) a z kostních minerálů. Její jádro je dostatečně pevné, aby odolalo zlomenině při pádu z výšky, ale zároveň je dostatečně lehké, aby se lidské tělo mohlo snadno pohybovat. Kostní buňky se během života neustále obnovují – jinak řečeno, stará kostní tkáň je nahrazována novou. Opačný proces ale nastává po menopauze, kdy vaječníky přestanou produkovat hormon estrogen. Tento proces vede ke zvýšenému odstraňování kostní tkáně, kost se tak stává méně pevnou, méně kvalitní, mění se její vnitřní architektura. Pád potom může způsobit zlomeninu, nejčastěji předloktí, obratlů nebo kyčle. Z „tiché“ nemoci se tak rázem stává bolestivý problém omezující soběstačnost a hrozící dalšími zdravotními problémy vyplývajícími z omezené pohyblivosti. Podle statistických údajů trpí v České republice osteoporózou na 330 000 žen a přes 100 000 mužů. Alespoň jednu osteoporotickou zlomeninu má každá třetí žena a každý pátý muž.

Péče o kosti a prevence před osteoporózou

Prevence zlomenin souvisejících s osteoporózou je hlavním důvodem, proč bychom se měli starat o zdraví svých kostí. Předvídat zlomeniny nám pomáhají tzv. rizikové faktory. Patří mezi ně především nedávno utrpěná zlomenina, nízká tělesná hmotnost, zlomenina kyčle vyskytující se v rodině, revmatoidní artritida, cukrovka 1. typu, onemocnění štítné žlázy, předčasná menopauza, kouření a pití alkoholu, sedavý způsob života, dlouhodobé užívání některých léků (např. kortikoidů) nebo nedostatečný denní příjem vápníku.

Pokud bude mít lékař, ať již praktik, internista, gynekolog, nebo ortoped, na základě rizikových faktorů obavy z osteoporózy, může nechat provést rentgenové vyšetření zvané DXA, které umožní odhadnout hustotu kostních minerálů a tím i riziko budoucích zlomenin. Lékař má potom možnost navrhnout preventivní opatření včetně užívání specifických léků.

Ve vztahu k osteoporóze je důležitým a relativně novým pojmem sarkopenie. Sarkopenie

znamená nevyhnutelný úbytek svalové hmoty, svalové síly a výkonnosti s přibývajícím věkem. Pokud se sarkopenie vyskytuje současně s osteoporózou, výrazně se zvyšuje riziko, že si žena zlomí některou kost.

Zásady prevence osteoporózy a zlomenin, nejen během menopauzy

Pravidelná fyzická aktivita významně snižuje pravděpodobnost rozvoje osteoporózy a případné zlomeniny. Kosti a svaly nám byly dány k pohybu, měli bychom je proto tímto způsobem aktivně využívat – i svižná chůze aspoň 30 minut denně se počítá jako důležitá prevence osteoporózy a zlomenin, ideální je ale přidat i posilovací cviky, které pomáhají udržet a zvyšovat svalovou sílu, koordinaci a rovnováhu – jsou tak prevencí pádů.

Správná strava je základem předcházení osteorpózy v menopauze

Samozřejmostí by mělo být nekouření, omezení příjmu alkoholu (pokud se ho nechceme vzdát úplně) a vyvážený jídelníček, který obsahuje dostatečné množství vápníku a bílkovin. Doporučený celkový denní příjem vápníku by u postmenopauzálních žen měl dosahovat 1 200–1 500 mg. Jako zdroj vápníku jsou upřednostňovány mléčné výrobky (jogurty, méně tučné sýry) a listová zelenina. Jogurty a kysanými mléčnými výrobky si navíc prospějeme hned několikrát – kromě vápníku obsahují probiotické bakterie prospěšné zažívání a imunitnímu systému a jsou bohatým zdrojem bílkovin (zejména bílé jogurty řeckého typu nebo islandské skyry). Pro představu: 30% eidam obsahuje 950 mg vápníku/100 g, polotučný jogurt 180 mg/100 g, kefír 130 mg/100 g, hlávková kapusta 150 mg/100 g. Platí, že více vápníku tělo vstřebá z mléčných výrobků než ze zeleniny. U žen, které nedokážou přijmout dostatek vápníku stravou, může lékař doporučit doplnění denního příjmu v podobě tabletek – jde o vhodné a bezpečné opatření, zvláště je-li spojeno se současným podáváním vitaminu D, jehož nedostatek (který je zjistitelný krevními testy), zvyšuje riziko zlomenin. Přirozeným zdrojem vitaminu D je pobyt venku na slunci.

Pro kostní zdraví jsou důležité také bílkoviny, stravou by měl být přijat jeden gram bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti denně. Už bylo řečeno, že bohatým zdrojem bílkovin jsou mléčné výrobky, ale je to také kvalitní šunka a libové maso.

Snížení rizika pádu

Samostatnou kapitolu prevence zlomenin představuje snižování rizika pádů – snažte se v domácnosti vyřešit např. nedostatečné osvětlení, klouzavé plochy, koberce s volnými okraji nebo vysoké prahy, vyhněte se přezůvkám s volnou patou.

Léčba osteoporózy

U pacientů, kde už osteoporóza vznikla a riziko zlomeniny je vysoké, může lékař rozhodnout o podávání speciálních léků, kterým se říká antiresorpční léčba. Tato léčba, která zahrnuje různé skupiny léků, vede krátkodobě k mírnému nárůstu objemu kostní hmoty, v dlouhodobé perspektivě pak dokáže zastavit nebo zpomalit úbytek kostní hmoty. Výsledkem je zvýšení mechanické odolnosti kosti a snížení pravděpodobnosti zlomeniny.

Redakce MEDICAL TRIBUNE CZ

Zdroje:

International Menopause Society – www.imsociety.org

Rosa Jan a kol. Osteoporóza. Doporučené diagnostické a terapeutické postupy pro praktické lékaře. CDP-PL 2018.

Nutridatabaze.cz, Databáze složení potravin ČR