Fakt, že kvalita jídla a příjem energie ze stravy úzce souvisejí i s imunitní odezvou, není novinkou. Stejně jako nechceme do motoru auta lít nekvalitní benzín nebo olej, musíme i my přijímat palivo v podobě kvalitního jídla. 

Zaměřte se na čerstvé potraviny v prvotní kvalitě, které jsou plné antioxidantů neboli látek, jež organismu pomáhají zbavovat se škodlivin. Na druhou stranu omezte konzumaci druhotně zpracovaných výrobků a polotovarů, které obsahují méně živin, a naopak větší množství přídatných látek a konzervantů, kterými náš trávicí trakt zaměstnáváme o něco více.

V průběhu roku obohaťte svůj jídelníček o sezonní potraviny a snažte se konzumovat od všeho trochu – pokryjete tak veškeré nutriční potřeby. Přidejte zeleninu ke každému jídlu, omezte přislazování a dosolování jídel a buďte dostatečně hydratovaní čistou vodou. Sami pocítíte ten rozdíl.

Vitamin D a omega 3 nenasycené mastné kyseliny

V zimních měsících, kdy sluneční svit nemá takovou intenzitu, trpí zejména naše česká populace nedostatkem vitaminu D. Jako jeden z mála doplňků výživy je tento naprosto klíčový a vyplatí se do něj zainvestovat. Stejně tak jako do omega-3 nenasycených mastných kyselin, které působí protizánětlivě a protektivně nejen na mozek a srdečně-cévní systém. V důsledku nízké konzumace mořských ryb a dietních zvyků v našich končinách jich máme nedostatek.

Kupovat si ale multivitaminy nebo přípravky deklarující všechny možné skupiny vitaminů se moc nevyplatí. V celkovém množství totiž jednotlivé mikronutrienty mají podíl účinné látky menší, než je potřebné, a nikde není zaručeno, že se všechny vstřebají. Pestrá a vyvážená strava nároky organismu hravě pokryje. Nejsilnější antioxidant – vitamin C – najdeme nejen v šípcích, citrusech a zelenině, ale i v bramborách.

Dodržování zásad zdravé výživy, respektování cirkadiánního rytmu a všech výše uvedených aspektů přispívá k pevnému zdraví. Kouření ani alkohol takovými benefity nedisponují, proto i tyto nešvary zkuste omezit nebo úplně vynechat.