Pauza na oběd bývá vítaným zpestřením pracovního dne. Určitě je dobré udělat si na oběd opravdu čas, abychom mohli jíst v klidu a na chvíli se oprostit od pracovních povinností a myšlenek, zkrátka vypnout. Někdo využívá firemní jídelnu či kantýnu, jiný si rád zajde do oblíbené restaurace. Ať tak či tak, měli bychom se vždy zaměřit na správný výběr jídla.

Někdy nebývá úplně jednoduché vybrat si z nabídky vhodné jídlo, zejména pokud musíme respektovat zásady stravy při zdravotních obtížích: ne vždy se totiž můžeme spolehnout na pokrmy, které jsou sice označeny jako dietní, ale nenajdeme u nich informace, jaké diety se vlastně týkají. U každého pokrmu má být povinně uveden seznam alergenů, ale ten je vodítkem pouze při alergii na konkrétní potraviny a s ní spojenou dietou. Zdravotní potíže, jako jsou například zvýšená hladina cholesterolu v krvi, cukrovka nebo vysoký krevní tlak, takový seznam neřeší. A přitom pravidelná návštěva kantýn a restaurací může velmi významně ovlivnit náš celkový jídelníček.

Proto je nezbytně nutné, abychom znali zásady své diety, správného režimu a výběru potravin, a co nejvíce je respektovali i při stravování v zařízeních mimo domov.

V následujících řádcích nabízíme jednoduché zásady, jak pohlížet na pokrmy v restauracích a jídelnách v souvislosti s dietními omezeními (aniž byste je museli nahlas přiznávat), respektive na jaké pokrmy dávat pozor.

Při dyslipidemiích:

  1. Pokrmy z vepřového masa
    Vepřové maso nemusí být zcela tabu, ale mezi jednotlivými druhy je velký rozdíl. Zatímco kýta obsahuje jen cca 7 g tuku ve 100g plátku, v krkovičce stejné gramáže už je to víc než dvakrát tolik a v bůčku dokonce víc než čtyřikrát tolik (29 g). Na pečení masa se častěji používají masa tučnější (výhodou jsou jídelníčky, kde je uveden i druh masa), a když už se výběrem v restauraci „netrefíte“, jednoduše odkrojte viditelný tuk na talíři.

  2. Omáčky
    „Poctivé“ omáčky mohou ukrývat více tuku v podobě jíšky a smetany, ať už na zjemnění či zahuštění. Z tohoto pohledu se jako výhodnější varianta jeví obdoba klasické „UHO“.

  3. Smažené pokrmy
    Smažení je úprava ve větším množstvím tuku (při fritování, jedním ze způsobu smažení, je dokonce potravina v tuku celá ponořená) a poměrně dost ho může ulpívat (a také ulpívá) i ve smažené potravině, ať už se jedná o základ pokrmu nebo o jeho přílohu. Při některých typech dyslipidemií (hypercholeterolemie) sice tuky úzkostlivě omezovat nemusíte, ale pokud nemáte jistotu, že je při smažení použit vhodný tuk a že jsou dodržena všechna pravidla co nejbezpečnějšího smažení, jsou smažené pokrmy konzumované mimo domov obecně rizikové pro všechny typy dyslipidemií.

Při diabetu:

  1. Sladká jídla

Při diabetu se obecně sladká jídla vůbec nehodí. Někdy je možné si akceptovatelnou variantu připravit – například žemlovka z menšího množství celozrnného pečiva a s větším množstvím jablek a tvarohem by šla, ale takové a podobné varianty sladkých jídel na jídelníčcích zrovna často nenajdete.

  1. Omáčky

Při cukrovce se omáčky moc nehodí – nejen kvůli tuku a smetaně, ale také kvůli přílohám. Omáčky potřebují „savou“ přílohu – rýže natural nebo celozrnné těstoviny uvařené na skus jsou fajn, ale omáčky zkrátka tíhnou ke knedlíkům, a ty už zase tak fajn nejsou, pokud tedy z jejich porce nesníte jen část. Problém bývá i se zeleninou (pokud se nejedná o omáčku na zeleninovém základě nebo zeleninovou), která by měla být součástí každého jídla.

I při cukrovce je dobré dbát na výběr masa a smaženým jídlům se raději vyhnout.

Při hypertenzi:

Všechny výše uvedené rady jsou použitelné i při vysokém krevním tlaku. Pokud máte možnost vybrat si, kde se budete stravovat, zaměřte se na zařízení (třeba i na základě doporučení), kde vaří jídla ze základních surovin a důraz kladou na jejich správné zpracování i dochucení. Nehodí se sypké směsi a přespříliš polotovarů, protože často obsahují hodně soli.

I „nedietářům“ se vyplatí výběr jídla v restauracích a kantýnách nepodceňovat. Oběd často znamená jen pauzu v pracovním procesu, nikoli konec pracovního dne. Jídlo by proto nemělo být příliš tučné a opulentní – vhodné je vybrat pokrmy svěží, v přírodní úpravě, s dostatkem zeleniny, s dostatečným pitným režimem bez přemíry alkoholu, abyste byli po jeho konzumaci ještě schopni pracovních výkonů a na pracovišti jste neusínali 😊.

A co si tedy v restauraci či kantýně dát, abyste nenarušili svůj dietní režim při zmiňovaných onemocněních? Zkuste se držet jednoduchých zásad:

  • „Maso“, příloha, zelenina

Dostatek jídla (abyste brzy neměli hlad) může zajistit správně poskládaný talíř, kde třetinu tvoří maso (nebo ryby, sýr, vejce, tofu, aj., zkrátka potravina bohatá na bílkoviny), třetinu příloha a třetinu zelenina (syrová nebo i tepelně upravená). Příklady: plátek masa s bramborem a grilovanou zeleninou, zeleninový salát s tuňákem a kouskem pečiva, karbanátek s bramborovou kaší a zeleninovým salátem, zapečená zelenina se sýrem a kuskusem apod.

  • Přírodní úprava

Vhodná je ryba či jiné maso „na přírodno“, kdy je maso upravené narychlo (na pánvi/grilu jako minutka) nebo jen s trochou šťávy. Doplnit je můžete bramborami v jakékoli úpravě (jiné než smažené) a objemnější přílohy jako knedlíky můžete eliminovat. Hutné omáčky a jídla smažená zkuste přehlížet.

  • Ryby – skvělá volba

Ryb není nikdy dost – pokud se zrovna nejedná o smažené rybí prsty, s dodržením výše uvedených zásad je výběr ryby vždy „trefa do černého“.